Door nieuwe regels moet de voorkant van een Formule 1-auto dit seizoen een stuk lager zijn. Ontwerpers hebben ieder een verschillende aanpak. Van de ‘piemelneus’ tot aan de ‘vaginaneus’.
Het nieuwe Formule 1-seizoen begint pas op 16 maart in Australië, maar de meeste teams hebben hun nieuwe bolides al aan het publiek gepresenteerd.
De scheurijzers zien er dit jaar een stuk anders uit dan vorig jaar. Dat komt omdat er in 2014 nieuwe regels zijn ingevoerd.
Turbomotor: weg jankend geluid
De grootste verandering zit onder de motorkap. De 2,4 liter ongeblazen V8 is na jaren trouwe dienst ingeruild voor een 1,6-liter V6 turbomotor. Daarvan zie je aan de buitenkant weinig. Maar horen kun je het wel. De oude motoren maakten een hoog, jankend geluid. Dat is met de nieuwe turbomotoren wel anders.
De meningen over het geluid zijn verdeeld. Jenson Button vindt dat de motoren prima klinken. Organisatoren van Grand Prixs vrezen dat bezoekers wegblijven.
Lage neus voor veiligheid
Nog controversiëler zijn de nieuwe, lage neuzen die de auto's dit jaar moeten hebben. Volgens de internationale autosportfederatie FIA verkleint de lage neus de kans dat een bolide bij een botsing de lucht in wordt gekatapulteerd.
Dat overkwam bijvoorbeeld Mark Webber in 2010 in Valencia toen hij achter op de Fin Heikki Kovalainen reed. De Australiër zeilde door de lucht en ontweek ternauwernood een boogconstructie boven het circuit.
Uitsteeksels aan neus vastgeplakt
Om dergelijke gevaarlijke situaties te voorkomen is de maximale hoogte van de neus verlaagd van 55,0 naar 18,5 centimeter. Dat betekent voor ontwerpers van Formule 1-auto's een nieuwe uitdaging. De neuzen waren de afgelopen jaren juist zo hoog mogelijk opgetrokken om zo veel mogelijk lucht onder de auto door te sturen. Dat is gunstig voor de wegligging.
Nu moeten de tekenaars op zoek naar een nieuwe optimale vorm van de neus. Ze bewandelen daarin verschillende wegen. De één kiest voor plat en breed terwijl de ander een uitsteeksel op de neus plakt die omlaag wijst om aan de regels te voldoen.
Eén ding hebben bijna alle oplossingen gemeen: ze zijn lelijk. De Formule 1-auto's van 2014 zijn gedrochten. Kijk en oordeel zelf.
Caterham: met afstand de lelijkste piemelneus
Ferrari: de brede neus
Torro Rosso: variant op de piemelneus
Williams: valt nog mee
Mercedes: de 'snoek', net als Ferrari
Force India: nog een piemelneus, kijk maar eens goed
Lotus: de gespleten 'vaginaneus' met ongelijke uitsteeksels
McLaren: wéér een piemelneus
Sauber: deze wijst gelukkig echt naar onderen
Red Bull: de meest 'normale' neus
Lees ook
'Michael Schumacher knipperde met zijn ogen'
Profiel Bernie Ecclestone, de alleenheerser van de Formule 1
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl